Table of Contents
Gestalt Characters kunnen geen gebruik maken van normale magische items. In ruil daarvoor hebben ze de mogelijkheid om customized panoply te maken in plaats van de suffe standaard items. Het globale idee van customized panoply is dat dit equipment is dat boven de normale grenzen uitstijgt en persoonsgebonden is.
Customized panoply kan op allerlei manieren verkregen worden, maar in alle gevallen zal er gequest moeten worden. Gestalt characters die item crafting feats hebben (Craft Magic Jewellery, Craft Arms & Armor, etc.) kunnen deze feats gebruiken om panoply te craften. Als je geen crafting feats hebt dan zal je op zoek moet naar alternatieve methoden om aan customized panoply te komen. Denk hierbij aan het vinden van een soul-smith, drie maanden lang zonder slaap, eten of drinken op de hoogste berg bidden aan je god, etc.
Wat hints van de DM:
- Personal Panoply is cool en uniek: probeer out-of-the-box powers te bedenken waar je je character lang mee kan zien rondlopen. Een suffe teleport X/day is veel minder interessant dan een paar boots waarmee je van de ene begraafplaats naar de andere kan wandelen door het rijk der doden.
- Thema is belangrijk: als je een item ontwerpt, probeer dan om een duidelijke thema te hebben. Waar mogelijk wil je een them hebben dat aansluit of overlapt met je character's thema's -- nog mooier is een thema dat aannsluit bij de thema's van je god / origine / overkoepelende affiliatie.
- Minder is beter: Een paar coole unieke items is veel beter dan een complete itemslot vulling aan trinkets. Items die een duidelijke identiteit hebben (en dat betekend niet per se dat ze intelligent hoeven te zijn) zijn herkenbaarder en dus cooler.
- Auxillery items: panoply hoeft niet per se een stat-wise functie te hebben, het systeem biedt voor veel dingen hooks; maar sommige zaken worden gewoon niet uitgestat. Dit is zeker het geval met non-combat functies.
- Clashende thema's: Als je merkt dat je verschillende thema's slecht kan combineren dan wil je misschien eigenlijk twee 'sets' van equipment maken. Denk hierbij aan een 'combat' set en een 'socialize' set.
- De Basisregels: De normale basisregels voor magische items zijn de standaard. Een wapen kan geen magie bevatten als het niet minstens +1, hetzelfde voor een armor. Maar uitzonderingen zijn goed mogelijk mits beargumenteerd.
- Verschillende functies: Go for it! de DM doet minder moelijk over het stapelen van powers op 1 item. Let wel op dat je niet een verzameling van random powers krijgt, er moet wel een duidelijk thema zijn.
- Upgrades: Het is goed mogelijk om een ontwerp in drie stappen te splitsen en deze upgrades over tijd bij elkaar te questen. Dit maakt het makkelijker om een item op lager level te nemen, en over tijd krachtiger te maken.
- Oorsprong: Probeer om wat gedachten te besteden niet zozeer aan de powers die je op je item wil, maar aan de oorsprong van het item. Ga je het zelf maken van crystal uit de celestiale hemelen, stelen uit de kluis van Asmodeus, drie maanden lang non-stop bidden aan je god om je waardigheid en dedicatie te tonen -- kortom: hoe ga je er aan komen?
Proclamaties van de DM:
- Negeer de 'Big Six': De ring of protection, cloak of resistance and the six ability-score boosters hoef je niet toe te voegen aan panoply items -> zodra een item een van deze powers heeft krijgt het een onmiddelijke afkeuring. In plaats van deze suffe standaardbonussen op items kan je Gestalt Points punten uitegeven.
Bepalen van Prijs
Als je Panoply ontwerpt, poog dan om de verschillende magische (en mundane) powers ook een prijs te geven. Het idee van de prijs is overigens niet dat deze altijd betaald gaat worden, het gaat er vooral om om een idee te hebben van de kracht van een item en prijs is een al bestaand en werkend middel daarvoor.
- Je hoeft geen rekening te houden met de 150% kosten die je normaal zou betalen voor het combineren van verschillende magische items.
- Je hoeft ook geen rekening te houden met factoren met betrekking tot item slots.
- De kosten van de losse powers worden elk uitgerekend op hun eigen laagst mogelijke caster level.
Prijzen van Armors en Wapens
Voor magische armor en wapens is het nodig om minimaal een +1 Enhancement bonus te hebben voordat andere effecten op het item mogen zitten. Omdat Enhancement bonuses op wapens en armors met Gestalt punten gekocht worden maakt dit de situatie iets complexer voor panoply wapens en panoply armor.
Voor het berekenen van de kosten van dergelijke Panoply wordt de prijs van de Enhancement bonus op 0 gezet. Alle andere prijzen worden berekend alsof de Enhancement bonus als eerst op het item gezet is.
Prijzen van effecten schalen mee omhoog als het wapen meer Enhancement bonus krijgt door verdere investment van Gestalt Points.
Generic Panoply Abilities
A list of panoply component abilities that can be added to panoply items during the design phase.
Soul Bound
Soul Bound panoply items bind to the soul of their owner, limiting their use to the owner itself.
Minor Soul Bound Panoply
A Minor Soul Bound item does not bind on its own accord, but rather can be bound using a special ritual which takes 24 hours. Once bound, the item cannot be used by anyone except the one to whom it is bound. The ritual remains active as long as the wearer is alive and cannot be dispelled, nor is it disabled by an anti-magic field. Should the wearer die and reclaim the item, it immediately rebinds to the wearer (without requiring another ritual).
Major Soul Bound Panoply
A Major Soul Bound item binds much more deeply with it's wearer than a Minor Soul Bound Panoply. It does not require a ritual, but binds the first time it is used, meaning it cannot thereafter be used by another character. Once put on, the item cannot be taken off (if it is a weapon or item used in the hand, the item can be put away, but not removed from the body), requiring a consecutive Wish, Reality Revision and Miracle spell of a caster level no lower than 21st level. Thus, the item cannot be stolen or accidentally lost. If the wearer dies and is subsequently resurrected, the item immediately appears on their person again.
Indestructible
An indestructible item is unaffected by damage, never needs to save against spells including disintegrate and can survive in the harshest environments such as the centre of the sun or the Far Realms. An indestructible item offers no additional protection beyond those listed for the basic item despite its nature and cannot be used to make the user immune to damage in turn. In some cases, items such as these have special conditions under which they can be destroyed, like the One Ring being tossed in mount Doom.