RPGpad Beta | Report a bug
Log in Register

Gestalt Points Notes

No tags
Table of Contents

Gerben will place calculations and conclusions here.

We chose to use the @ .75 progression.

wealth per level en gestalt point progression

PC Wealth per level* GP (@ .5 wealth) GP (@ .75 wealth)
1 ? ? ?
2 1000 1 1
3 3000 2000 2 1 2 1
4 6000 3000 3 1 5 3
5 10500 4500 5 2 8 3
6 16000 5500 8 3 12 4
7 23500 7500 12 4 18 6
8 33000 9500 17 5 25 7
9 46000 13000 23 6 35 10
10 62000 16000 31 8 47 12
11 82000 20000 41 10 62 15
12 108000 26000 54 13 81 19
13 140000 32000 70 16 105 24
14 185000 45000 93 23 139 34
15 240000 55000 120 27 180 41
16 315000 75000 158 38 236 56
17 410000 95000 205 47 308 72
18 530000 120000 265 60 398 90
19 685000 155000 343 78 514 116
20 880000 195000 440 97 660 146

* (( pag 399 Core Rulebook ))

De verkregen Gestaltpunten (GP) kunnen worden besteed aan de volgende 'plussen', waarbij de normale kosten voor magische items worden omgerekend in GP.:

  • tegen bonus sqr
    • saves
    • armor (op armors of bracers)
  • tegen bonus sqr * 2
    • AC
    • attack (op weapons)
  • volgens onderstaande tabellen:
    • ability
    • gestalt skills
  • of aan special options (costs as set by DM)
kosten uitgedrukt in GP (@ 1GP = 1000 gd)^
+2 +4 +6
1 ability 4 16 36
2 abilities(( binnen dezelfde groep )) 10 40 90
3 abilities(( binnen dezelfde groep )) 16 64 144
Rank GP lowcost prog (( +.33 per rank == poor save )) totaal GP cost GP highcost prog (( +.5 per rank == good save )) totaal GP cost
1 1 1
2 1 2 1 2
3 1 3 2 4
4 2 5 2 6
5 2 7 3 9
6 2 9 3 12
7 3 12 4 16
8 3 15 4 20
9 3 18 5 25
10 4 22 5 30
11 4 26 6 36
12 4 30 6 42
13 5 35 7 49
14 5 40 7 56
15 5 45 8 64
16 6 51 8 72
17 6 57 9 81
18 6 63 9 90
19 7 70 10 100
20 7 77 10 110

observaties en opmerkingen

kosten van skill ranks vs GP per wealth progressie

In de onderstaande tabel is het effect van de verschillende cost progression voor skillpoints uitgezet tegen de GP per wealth progressies.

GP .5 GP .75
skill lowcost 7 6
skill highcost 10 7

Het level waarop het mogelijk is 1 skill te 'maxxen'is, afhankelijk van de gekozen set aan progressions, te vinden is in de bovenstaande tabel. Bij deze vergelijking is nog afgezien van de aanschaf over andere boosts of specials en is puur gekeken naar het vroegst mogelijke moment waarop iemand 1 skill, binnen de normale ristricties voor het eerst zou kunnen maxxen.

Hieruit wordt de suggestie gewekt dat of de skill highcost prog te duur is, en/of dat het uitgangspunt van GP @ .5 PC wealth een te laag uitgangspunt zou zijn. Echter zegt deze enkele vergelijking nog niet zo veel omdat het aan kopen van de andere opties nog buiten beschouwing is gelaten.

De observaties worden verder uitgebreid aan de hand van een aantal testcases op de verschillende GP progressies

at GP @ .5 wealth en skill lowcost

Binnen deze constraints heeft een character op level 7 12 gestalt punten. Dit resulteert in de volgende opties voor besteding (niet gelimiteerd tot):

+1 weapon 2
1 +2 abs 4
+1 save 1
4 ranks 5
7 ranks 12
2 +2 abs (( zelfde groep )) 10
+1 armor 1
+1 save 1

at GP @ .5 wealth en skill highcost

Binnen deze constraints heeft een character op level 7 12 gestalt punten. Dit resulteert in de volgende opties voor besteding (niet gelimiteerd tot):

+1 weapon 2
1 +2 abs 4
+1 save 1
3 ranks 4
spare 1
6 ranks 12
2 +2 abs (( zelfde groep )) 10
+1 armor 1
+1 save 1

at GP @ .75 wealth en skill lowcost

Binnen deze constraints heeft een character op level 7 18 gestalt punten. Dit resulteert in de volgende opties voor besteding (niet gelimiteerd tot):

+2 weapon 8
1 +2 abs 4
+1 save 1
4 ranks 5
7 ranks 12
+1 AC 2
1 +2 abs 4
2 +2 abs (( zelfde groep )) 10
+1 armor 1
+2 save 4
+1 weapon 2
spare 1

conclusie

Het is erg lastig om hierover zinnige uitspraken te doen, zeker gezien de near oneindige opties voor verschillende characters en speelstijlen. Desalnietemin neig ik naar het volgende:

Zeker op de hogere level is de GP progressie op .75 wealth een betere representatie dan de progressie op .5 wealth. Daarnaast is de skill cost lowcost gezien de iets lagere kosten op hoger level een goede representatie van de impact van een skill, maar dit ligt erg aan de voorkeur van de speler en de hoeveelheid aan beschikbare gestalt skills.