RPGpad Beta | Report a bug
Log in Register

Gestalt Concept Notes

No tags
Old version of removed Gestalt Concept Notes
Table of Contents

Binnenkort worden de PC's en hun cohorts omgezet naar Gestalt characters. Dit wordt %%IC%% verklaard.

Op deze pagina wordt het gestalt worden de conversie of 'awakening' genoemd.

Concept

Om het 'we zijn episch en d&d is dan best wel kapot' probleem in ieder geval uit te stellen, en hopelijk wat minder erg te maken, is er besloten om binnenkort over te gaan naar Gestalt classes op een lager level.

Het idee is dat de PC's en hun cohorts (niet de cohortcohorts) gestalt worden door een %%IC%% methode, maar dat het %%OOC%% de mogelijkheid biedt om grondige retraining en modificatie te doen. De DM vraagt of je daarbij wel op wilt letten dat je in de buurt van je oude characterconcept blijft.

Terminologie

De overstap naar gestalt characters voegt wat extra terminologie toe die handig is om het fatsoenlijk over de characters te hebben:

  • gestalt character: een character in de wereld dat de Gestalt Points regels gebruikt.
  • gestalt level: een level in de progressie van een gestalt character. Een normaal gestalt level heeft 2 'class slots'.
  • class slot: Een class slot is een slot waar een normaal level in genomen kan worden. Alle class slots in een gestalt level vormen samen een gestalt combo.
  • gestalt combo: een combinatie van twee normale classes volgens de gestalt regels (elke normale class gebruikt dus 1 class slot).
  • gestalt class: een enkele class die beide class-slots in een gestalt level gebruikt (een gestalt class gebruikt dus 2 class slots).
  • awakening: het process waarmee een character gestalt wordt.

Zaken als Effective Character Level en Character Level zijn vanaf de conversie gedefinieerd in termen van gestalt levels.

FAQ

De volgende vragen zijn gesteld:

  1. Wie worden er Gestalt?
    • PC's en Cohorts. Cohortcohorts worden niet gestalt; als je besluit om je cohort geen Leadership te laten hebben dan zullen cohortcohorts wel blijven bestaan, en hoogstwaarschijnlijk blijven ze bij de organisatie waar ze nu al bij zitten.
  2. Op welk level komen de PC's terecht?
    • PC's worden level 10
    • Cohorts blijven 2 levels onder hun leader
    • Cohortcohorts blijven 2 levels onder hun leader (4 levels onder de bijbehorende PC dus)
  3. Wat gebeurt er met Tomes of Stats?
    • De tomes blijven behouden, en tellen na de conversie alsof je ze vanaf level 1 had.
    • Het maakt het voor alle stats anders dan Int niet uit of je voor of na de conversie een tome gebruikt. Ik raad je aan om Int tomes te kopen voor de conversie, jullie hebben geld zat.
  4. Hoe zit het de templates (van PC's en cohorts)?
    • De templates van PC's worden omgezet in major bloodlines; hierdoor hoeven we minder moeilijk te doen met adjustment level afkopen e.d.
    • De template van Cohorts worden omgezet in intermediate bloodlines.
    • De bloodlines bevatten minder ability points, maar wel ruime mogelijkheden om je coole en unieke powers mee te nemen.
    • Het is niet nodig om de 'bloodline levels' te nemen.
  5. Hoe zit het met ability points per 4 levels?
    • Die raak je kwijt, en moeten opnieuw opgebouwd worden.
  6. Hoe werken magische items?
    • De gestalt-heid maakt normale magische items bijzonder zinloos; een gestalt-character magische items kunnen niet door gestalt characters gebruikt worden.
    • Magische items raken hun waarde niet kwijt, dus ze kunnen na de conversie prima omgezet worden in geld, of voor non-gestalt characters gebruikt worden.
    • Scrolls, potions en staffs verliezen hierdoor ook hun nut voor Gestalt characters.
  7. Hoe zit het met poisons en andere 'mundane' effecten?
    • Normale poisons verliezen hun effect, gestalt characters opereren op een andere schaal van kracht en kunnen dat soort irrelevante dingetjes negeren.
    • Het is wel mogelijk om een gestalt poison te maken, deze zijn dan nog wel effectief op gestalt characters.
  8. Wat gebeurt er met de Leadership en de Landlord feat?
    • Feats die hun effect grotendeels baseren op character level rekenen elke gestalt-level als 2 levels. (i.e. een level 10 gestalt telt als level 20 voor deze feats)
  9. Hoe gaan we om met hitpoint rolls?
    • Aangezien veel characters andere hitdice gaan krijgen moeten de HP rols opnieuw gedaan worden. Er kan gekozen worden voor rollen, of 'take half, round up'.
  10. Ik heb moeite gedaan om allerhande spells te leren, wat gebeurt er met mijn spells known?
    • Alle spells die je als character hebt opgedaan over tijd blijven behouden. Sorcerers kunnen gratis opnieuw hun spells selecteren, en wizards kunnen gewoon extra spells leren met de spells known die ze normaal bij een levelup zouden krijgen. In principe geldt voor alle spells known verkregen via de uitgifte van resources als geld en XP dat ze behouden blijven.
    • Spellbooks en dergelijke hoeven niet opnieuw geschreven te worden.
  11. Ik had/wil prestige class X, maar kan de prerequisites niet voldoen, moet ik nu wachten?
    • De DM staat open voor voorstellen, en vindt het niet erg om hier en daar wat uitzonderingen te maken betreffende prestige classes. Normale prestige classes kan je normaal vanaf level 6-7 in nu vermoedelijk wat eerder afhankelijk van de gestalt combo die je neemt (bij wijze van uitzondering zou vanaf level 3 wat geregeld kunnen worden mocht het toch niet lukken), epic prestige classes zijn zeker mogelijk vanaf level 21, waar passend misschien iets eerder (vanaf 17 moet wel passen)
    • Het feit dat er een prijskaartje aan een prestige class hangt is niet veranderd. Dit kan betekenen dat je de prerequisites van de prestige class moet voldoen nadat je de class zelf hebt genomen. (e.g. als een class eist dat je de leadership feat hebt, maar je gaat de class op gestalt level 3 in, dan moet je ergens voor gestalt level 10 alsnog leadership hebben genomen)
    • De DM probeert om jullie wensen betreffende custom classes (zowel base als prestige) in te willigen. Echter, de DM heeft geen hoge dunk van de combinatie prestige classes (Mystic Theurge, Psychic Theurge, etc.) in een gestalt combo.
  12. Ik wil mijn ras X cohort een Y creature maken / mijn cohort is een draak, wat nu?
    • Racial HD en adjustment levels van bijbehorend creature worden gezien als 'creature levels' en kunnen dus in een gestalt combo gebruikt worden.
  13. Mijn symbiont heeft spell drain, hoe werkt dat in gestalt?
    • Je symbiont drained altijd zo hoog mogelijk. Dit betekend effectief dat je symbiont drained uit de hoogste pool.
  14. Door deze gestalt actie kan ik mijn character's concept beter naar buiten brengen, maar nu sluiten mijn abilities niet goed aan!
    • Het gestalt worden is biedt ook een retrain mogelijkheid. Je kan (binnen redelijke grenzen) wat met je abilities schuiven. Overleg dit eerst met de DM!
  15. Het is mogelijk om bij wijze van uitzondering een Epic Prestige Class eerder te kunnen nemen. Hoe zit het met epic feats?
    • FIXME: De DM moet hier even over nadenken
  16. Craft feats zijn raar geworden nu alle normale items niks meer doen!
    • FIXME: De DM moet hier even over nadenken. Mogelijk dat de er een craft feat geintroduceerd moet worden voor een bepaald thema panoply (dat betekend effectief dat alle soorten equipment binnen dat thema craftable zijn, denk bijv: 'slimes') -- De DM staat ook open voor een beter craft systeem, gegeven dat er in ieder geval een PC en twee Cohorts zijn waarvan ik craftplannen en ideëen heb gehoord.
  17. BaB en Save progression
    • We gebruiken de Fractional Base Bonuses house rule (Unearthed Arcana, p73)
    • De first-level +2 bonus van de good save progression wordt maximaal een keer toegepast per save (dus elke save kan eenmalig genieten van een +2 als deze voor het eerst een good progression heeft)
  18. Maar als panoply geen stat-boosts, deflection AC of resistance bonus of saves mag hebben, hoe kom ik daar dan aan?
    • Door 'gestalt punten' uit te geven. Een gestalt punt is exact 1000gp waard, en is een player resource (i.e., je characters weten niet hoe ze bestaan; net als bij XP). Je kan hier +ability, +deflection AC en +resistance bonus mee kopen alsof je de normale items koopt.
    • Gestalt PCs starten met 16 gestalt punten.
    • Gestalt cohorts starten met 8 gestalt punten.
    • Je krijgt nieuwe gestalt punten als onderdeel van de loot voor sommige missies.

Panoply

Gestalt Characters kunnen geen gebruik maken van normale magische items. In ruil daarvoor hebben ze de mogelijkheid om customized panoply te maken in plaats van de suffe standaard items. Het globale idee van customized panoply is dat dit equipment is dat boven de normale grenzen uitstijgt en persoonsgebonden is.

Customized panoply kan op allerlei manieren verkregen worden, maar in alle gevallen zal er gequest moeten worden. Gestalt characters die item crafting feats hebben (Craft Magic Jewellery, Craft Arms & Armor, etc.) kunnen deze feats gebruiken om panoply te craften. Als je geen crafting feats hebt dan zal je op zoek moet naar alternatieve methoden om aan customized panoply te komen. Denk hierbij aan het vinden van een soul-smith, drie maanden lang zonder slaap, eten of drinken op de hoogste berg bidden aan je god, etc.

Wat hints van de DM:

  • Personal Panoply is cool en uniek: probeer out-of-the-box powers te bedenken waar je je character lang mee kan zien rondlopen. Een suffe teleport X/day is veel minder interessant dan een paar boots waarmee je van de ene begraafplaats naar de andere kan wandelen door het rijk der doden.
  • Thema is belangrijk: als je een item ontwerpt, probeer dan om een duidelijke thema te hebben. Waar mogelijk wil je een them hebben dat aansluit of overlapt met je character's thema's -- nog mooier is een thema dat aannsluit bij de thema's van je god / origine / overkoepelende affiliatie.
  • Minder is beter: Een paar coole unieke items is veel beter dan een complete itemslot vulling aan trinkets. Items die een duidelijke identiteit hebben (en dat betekend niet per se dat ze intelligent hoeven te zijn) zijn herkenbaarder en dus cooler.
  • Auxillery items: panoply hoeft niet per se een stat-wise functie te hebben, het systeem biedt voor veel dingen hooks; maar sommige zaken worden gewoon niet uitgestat. Dit is zeker het geval met non-combat functies.
  • Clashende thema's: Als je merkt dat je verschillende thema's slecht kan combineren dan wil je misschien eigenlijk twee 'sets' van equipment maken. Denk hierbij aan een 'combat' set en een 'socialize' set.
  • De Basisregels: De normale basisregels voor magische items zijn de standaard. Een wapen kan geen magie bevatten als het niet minstens +1, hetzelfde voor een armor. Maar uitzonderingen zijn goed mogelijk mits beargumenteerd.
  • Verschillende functies: Go for it! de DM doet minder moelijk over het stapelen van powers op 1 item. Let wel op dat je niet een verzameling van random powers krijgt, er moet wel een duidelijk thema zijn.
  • Upgrades: Het is goed mogelijk om een ontwerp in drie stappen te splitsen en deze upgrades over tijd bij elkaar te questen. Dit maakt het makkelijker om een item op lager level te nemen, en over tijd krachtiger te maken.
  • Oorsprong: Probeer om wat gedachten te besteden niet zozeer aan de powers die je op je item wil, maar aan de oorsprong van het item. Ga je het zelf maken van crystal uit de celestiale hemelen, stelen uit de kluis van Asmodeus, drie maanden lang non-stop bidden aan je god om je waardigheid en dedicatie te tonen -- kortom: hoe ga je er aan komen?

Proclamaties van de DM:

  • Negeer de 'Big Six': De ring of protection, cloak of resistance and the six ability-score boosters hoef je niet toe te voegen aan panoply items -> zodra een item een van deze powers heeft krijgt het een onmiddelijke afkeuring. In plaats van deze suffe standaardbonussen is een creatiever idee bedacht wat later bekend zal worden.

Bepalen van Prijs

Als je Panoply ontwerpt, poog dan om de verschillende magische (en mundane) powers ook een prijs te geven. Het idee van de prijs is overigens niet dat deze altijd betaald gaat worden, het gaat er vooral om om een idee te hebben van de kracht van een item en prijs is een al bestaand en werkend middel daarvoor.

  • Je hoeft geen rekening te houden met de 150% kosten die je normaal zou betalen voor het combineren van verschillende magische items.
  • Je hoeft ook geen rekening te houden met factoren met betrekking tot item slots.
  • De kosten van de losse powers worden elk uitgerekend op hun eigen laagst mogelijke caster level.

Generic Panoply Abilities

A list of panoply component abilities that can be added to panoply items during the design phase.

Soul Bound

Soul Bound panoply items bind to the soul of their owner, limiting their use to the owner itself.

Minor Soul Bound Panoply

A Minor Soul Bound item does not bind on its own accord, but rather can be bound using a special ritual which takes 24 hours. Once bound, the item cannot be used by anyone except the one to whom it is bound. The ritual remains active as long as the wearer is alive and cannot be dispelled, nor is it disabled by an anti-magic field. Should the wearer die and reclaim the item, it immediately rebinds to the wearer (without requiring another ritual).

Major Soul Bound Panoply

A Major Soul Bound item binds much more deeply with it's wearer than a Minor Soul Bound Panoply. It does not require a ritual, but binds the first time it is used, meaning it cannot thereafter be used by another character. Once put on, the item cannot be taken off (if it is a weapon or item used in the hand, the item can be put away, but not removed from the body), requiring a consecutive Wish, Reality Revision and Miracle spell of a caster level no lower than 21st level. Thus, the item cannot be stolen or accidentally lost. If the wearer dies and is subsequently resurrected, the item immediately appears on their person again.

Indestructible

An indestructible item is unaffected by damage, never needs to save against spells including disintegrate and can survive in the harshest environments such as the centre of the sun or the Far Realms. An indestructible item offers no additional protection beyond those listed for the basic item despite its nature and cannot be used to make the user immune to damage in turn. In some cases, items such as these have special conditions under which they can be destroyed, like the One Ring being tossed in mount Doom.

Religie

De PC's en hun cohorts hebben tijdens de conversie de mogelijkheid om hun geloof te wijzigen. Voor de PC's en hun cohorts gelden de goden Beliria, Mortaebius en Ilfreann als een pantheon. Dit betekend dat clerics domains kunnen kiezen uit de union van de losse domains van deze goden. Ook is het mogelijk voor druids en rangers (en andere 'natuur' casters) om 0, 1 of 2 domains van de goden Beliria en Mortaebius te kiezen, hiervoor leveren ze dan een gelijk aantal domains van Ilfreann in (waar nodig aangepast).

Voor deze keuze zijn de volgende domains beschikbaar:

Om een bepaald domain te kiezen hoef je niet te voldoen aan de alignment eisen betreffende de goddelijke entiteit die het domain grant; voor de individuele spells met een alginment descriptor dien je wel aan de correcte eisen te voldoen.