RPGpad Beta | Report a bug
Log in Register

Reviewed Resources & Abstract Clubs

No tags

Doel van deze pagina: Voorstel van een lichte herziening/herinterpretatie van een ongeschreven deel van de Resources background, toevoeging van de Item background; en het voorstellen van "Abstract Clubs".

De twee voorgestelde veranderingen raken elkaar via de bestaande geld-mechanic, en worden daarom tegelijk aangedragen. Het eerste deel van het voorstel is is een review van Resources en een wijziging hoe we met kleine uitgaven, herhalende uitgaven en onderhoudsuitgaven omgaan. Het tweede voorstel betreft "Abstract Clubs" en haakt in op trainings-mogelijkheden: hoe aan training te komen, waneer er getrained kan worden, en de ad-hoc natuur van betalen voor training momenteel.

Beide voorstellen maken de transitie naar 4R later eenvoudiger.

Resource Review

Review van huidige Resources:

  1. Over de loop van campaign hebben we een aantal keer dingen losgemaakt van Resources (denk Haven background).
  2. De paper money spending budget lijkt goed te werken. Maar voor hele grote uitgaven werkt het niet echt zoals geplanned (deels omdat geld fungible is, deels omdat schaalissues het lastig maken om er game-balance-wise goed mee om te gaan).
  3. We hebben momenteel de ongeschreven regel dat kleine uitgaven van (uitgave < (Resources Rating * 10)$), wat een deel van de 'feeling' van het budget zoek maakt.
  4. Doordat kleine uitgaven van 'maintenance fees' en recurring costs niet meegenomen worden in de kosten is de geldwaarde niet echt "grounded", en verliest het geld een deel van zijn roleplay-waarde via IC/OOC discrepantie.
  5. Doordat hele grote investments/uitgaven lastig te doen zijn omdat er maar zoveel cash beschikbaar kan zijn zonder in onhandige per-character-inbalance situaties te komen verlist het geld nog net wat extra waarden.
  6. Deze twee dingen zorgen er voor dat geld eigenlijk alleen goed is voor "medium" uitgaven (fancy nieuwe kleding, het kopen van een wanna-have item, etc.)

Voorgestelde aanpassingen:

  • Resources covered niet meer de 'default uitgaven', Taxi's moeten betaald worden.
    • We maken een handige prijslijst van, e.g., Taxi binnen Manhattan $10, Taxi naar andere Borough $30, etc.
    • Impact: Characters zijn iets meer geld kwijt aan transport; maar de money-velocity wordt hoger, geld wordt wat vaker rondgepassed, en dat geeft het meer betekenis.
  • We passen de "Item" background als een stop-gap measure ook voor hele dure items, (zoals porsches, een luxe jacht, een bijzonder dure jewelry set, de Tommy Gun van Al Capone, etc.) werkt en niet alleen voor magische items.
    • Hierdoor kunnen spelers wel "dat coole item" hebben, zonder dat ze eerste $1.4m moeten sparen.
    • Coole items die spelers graag voor hun character willen worden daardoor beschikbaarder, omdat ze niet daarna eenvoudig omgezet kunnen worden in $1.4m fungible cash.
    • Impact: Sommige spelers zitten mogelijk met dergelijke Items (Lindsey: Auto, EMH: Jewelry set, etc.)

Abstracte Clubs

Definitie / elaboratie over "Abstract Club":

  • Een Abstract Club is een IC sociale groep waarbij lidmaatschap een kosten heeft in geld. Het "Abstract" deel komt van het feit dat het niet IC een daadwerkelijke "club" hoeft te zijn:
    • Voorbeeld: Tennisclub, Schietclub, Fitnessclub, American School of Ballet, Stage Directors and Choreographers Society, Manhattan Rotary, Gym Clubs, Illegal Fighting Clubs, Street Racer "tribes"...
  • Lidmaatschap semi-exclusief is, en dat je duidelijk een scheiding hebt tussen leden en niet-leden.
  • De Abstract Club hoeft geen IC club te zijn, maar moet wel duidelijk een purpose hebben, en lidmaatschap moet exclusief zijn en kosten heeft. Maak notitie dat een bedrijf of gang geen club zijn, maar een business.

Voordelen van Abstracte Clubs via de regels:

  • Specialty / Advanced Training training wilde ik wat meer via 'club lidmaatschap' (van een abstracte club) waar je een subscription voor betaald per maand.
    • Impact: Training heeft iets meer doorlooptijd omdat sommige training dan basically 'elke week op dag X in dagdeel 1' plaats vinden, en je dan wel of niet er bij bent
  • Clubs kosten geld, maar leveren non-stat benefits: training, informatie, contacten gerelateerd aan de club

* Club lidmaatschap geeft je voldoet roleplay voor Contacts 1

* Club lidmaatschap maakt voldoen voor hogere Contacts passief mogelijk (X keer club bezoeken -> RP requirement voldaan)

* Impact: Sommige dingen die mensen nu "gratis" kunnen doen krijgen mogelijk een bijbehorende kosten. Daar staat tegenover dat er additionele voordelen bijkomen die eerst niet beschikbaar waren.

* Impact: Sommige characters hebben hun Herd nu bij wat effectief een Club is: Groupies-herd bij de street racing club, LARP-spelers/organizers bij LARP club, Rotary-leden bij de Rotary Club.